موردک ماهورای ایران

به وبلاگ نگین سبز فارس(روستای موردک) خوش امدید

موردک ماهورای ایران

به وبلاگ نگین سبز فارس(روستای موردک) خوش امدید

مشخصات بلاگ
موردک ماهورای ایران

سایتی بروز ..باکلاس..جالب وعامه پسند در مقابل دیدگان شماست

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

موردک ومعرفی زیباترین بهشتهای ایران وجهان

پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۲۲ ب.ظ

بهشتهای ایران وجهان:

همراه با سایت زیبای موردک ماهورای ایران ودیدن بهشتهای ایران وجهان

 

 

روستای سوباتان:
نام روستایی ییلاقی در غرب لیسار در شهرستان تالش است.
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش و ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. آبادی ییلاقی سوبانان روبروی بلندترین کوه رشته کوه تالش «ریشکاژی یا ریشگاسر» قرار دارد. جمعیت منطقه ییلاقی سوباتان شامل روستاهای گزنه هونی، بیده پشت، هونی یش، قوری دره، قلعه بین یوردی، گنجخانه، ورزان و... بصورت فصلی متغیر است. بهار، تابستان و اوایل پائیز، منطقه پر از هیاهو و جنب و جوش است، ترکیب جمعیتی عمدتاً از تالش زبانهای بومی و اذری های مهاجر است که به دامداری و دامپروری مخصوصاٌ پرورش گوسفند مشغول هستند.
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
نقاط دیدنی روستای سوباتان:

 

  1. چشمه باتمان بلاق :میان سوباتان و آسبومار واقع است.
  2. منطقه باستانی غار گنجخانه
  3. سرچشمه اصلی قنات سلسال که سر از قلعه سلسال لیسار در می‌آورده‌است.
  4. زمین اسب دوانی که منطقه ائی نسبتاً هموار و مشرف به سوباتان و در نزدیکی بیده پشت قرارگرفته است.
  5. آبشار ورزان واقع در ٤ کیلومتری غرب سوباتان
  6. مناطق هاچا داش - ساری داش - مجمع داش و ..
  7. پارک طبیعی و جنگلی آلچالق
  8. دریاچه نئور
  9. آبشار ماهار واقع در روستای ماهار
  10. بازارچه سنتی سوباتان.

 

۱۱- موزه مردم شناسی عشایری سوباتان ۱۲- منطقه‌ی کاندی کِت در ساری بلاغ ۱۳- گودال‌های سنگی واقع در غرب کاندی کِت ۱۴- سوباتان قطعه‌ای از بهشت بر زمین است که در سال‌های اخیر به دلیل حضور گسترده‌ی بازدیدکنندگان، گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی و رها شدن زباله‌های نایلونی و برخی دیگر از آلودگی‌ها، به شدت در معرض تبدیل شدن به یک منطقه‌ی آلوده قرار گرفته است و توجه و اقدام سریع مسئولان کشوری و حامیان محیط زیست الزامی است



غذاهای محلی:
در این منطقه ییلاقی همانند سایر نقاط عشایر نشین غذاهای محلی خاصی تهیه می شود که از جمله آنها " پندیره ویسوج - سوجا دیله - قورما - قورتماج - سیرجینه - کله پلو - پته - قوزلی بریان و .... را نام برد .

منطقه زیبای کلاچای:

***************

 

کلاچای یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این شهر در بخش کلاچای شهرستان رودسر قرار دارد. برنج، چای، مرکبات، کیوی، انواع ماهی‌های استخوانی خزر از محصولات این شهر و باغات مرکبات و مزارع برنج، سواحل زیبا و مجتمع ساحلی نگین شمال از چشم‌اندازهای زیبای این شهر است.

کلاچای از دیر باز به عنوان بازار داد و ستد محصولات کشاورزان منطقه بوده و پنجشنبه بازار کلاچای مهمترین بازار محلی شرق گیلان است که در آن مردم از شهرها و روستاهای مجاور به عرضه و خرید و فروش محصولات خود می‌پردازند. شغل اصلی ساکنان آن کشاورزی و صیادی بوده و محصولات عمده آن برنج، چای و مرکبات و کیوی و انواع ماهی است.

موقعیت جغرافیایی کلاچای

کلاچای یکی از شرقی‌ترین شهرهای استان گیلان است. شهر کلاچای از شمال به دریای خزر، از شرق به چابکسر، از جنوب به ارتفاعات جنگل‌های البرز کوه و رحیم آباد و از غرب به رودسر محدود است. این شهر در طول جغرافیایی ۱۸ ۰۴ ۳۷ و عرض جغرافیایی ۵۷ ۲۳ ۵۰ قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۰- متر است.

 

وجه تسمیه(دلیل نامگذاری)کلاچای

  1. به عقیدهٔ بعضی از قدیمی‌ها به علت وجود بازار پر رونق و وفور نعمت به لحاظ تولیدات دامی و جالیزی نام آن طلاچای بوده‌است.
  2. اما برخی آن را کله‌چه به معنی مرکز بوته‌های کوچک می‌دانند.
  3. احتمال محتمل‌تراین است که:

نام کلاچای در واقع همان گل لای جای است (یعنی جای گل و لای) بدین صورت که گل ولای رسوب‌گذاری‌شده توسط رود خانهٔ پلرود در این محل، سبب نام گلاجای بوده که بعدها کلاچای شده‌است.

  1. نام قدیمی‌اش شهرْ پلرودبارْ بوده که هم اکنون نام بسیاری از معمرین شهر پسوند پلرودبار دارد. دومین رود بزرگ گیلان که از ارتفاعات اشکور در رشتهکوه البرز سرچشمه می‌گیرد، در طی میلیون‌ها سال رسوبات و گل و لای را با خود حمل کرده و در محل این شهر نشسته و رسوب‌گذاری کرده‌است و شهر کلاچای بر روی بار و رسوبات آن بنا شده است و به همین خاطر پلرودبارْ نام قدیمی آن است. یعنی شهر بنا شده بر روی بار و رسوبات پلرود)
  2. برخی نقل کرده‌اند که اسم این شهر قلاجای بوده‌است یعنی جای قلعه، بدین معنی که درعصر صفویه مردم شرق گیلان، به خصوص مردم قاسم‌آباد (از روستاهای اطراف این شهر) به دولت صفویه سرباز نمی‌دادند. و عَلَم طغیان علیه دولت صفویه بر می‌افراشتند تا این که شاه صفوی برای سرکوب این شورشیان سردار نامی خود به نام شاه نظر را راهی این دیار کرد و شاه نظر با کمک نیروهای تندخو و ماجراجویی که با خود آورده‌بود موفق می‌شود این شورش راسرکوب کند و در همان‌جا باقی بماند که امروزه تعداد زیادی از مردم روستای قاسم‌آباد را شانظری shanazery یا شاه نظری shahnazary می‌گویند و بنا به دستور شاه نظر بند بن قاسم‌آباد قلعه‌ای به ارتفاع ۸ متر بنا می‌کنند که در واقع محل استراتژیک مناسبی جهت دیده‌بانی نقاط اطراف خود بود و به راحتی می‌توانستند از هر سو تا کیلومترها فاصله را زیر نظر بگیرند و تنها جای مهم و آباد تحت نظر قلعه همان روستای قاسم‌آباد و همان مکان قلاع جای بوده که امروزه به کلاچای معروف شده‌است.
  3. بعضی نیز به غلط آن را کالاچای یعنی (کا لا چای) گفته‌اند و چنین می‌پندارند که چای را از این شهر ساحلی به روسیهٔ تزاری آن زمان صادر میکرده‌اند. ولی با توجه به این که کشت چای در ایران از حدود یکصد سال پیش توسط میرزا محمد حسین چایکار (کاشف السلطنه) معمول گشت که قدمت یکصد ساله دارد، چندان صحیح به نظر نمی‌رسد زیرا این شهر خیلی پیشتر به این نام موسوم بوده (یعنی کلاچای) که در آن زمان خبری از کشت یا صدور چای به خارج نبوده‌است.
  4. کل یا کول در مناطق شرق گیلان و غرب مازندران به معنی تپه کم ارتفاع و چای یک کلمه ترکی است به مفهوم رودخانه چون در قدیم این منطقه مرکز حکومتی ترک (عهد صفوی) داشته است. بنا براین کلاچای یعنی تپه و رودخانه

آب وهوای کلاچای

کلاچای به علت ساحلی بودن و نزدیکی با دریای خزر و دامنه‌های جنگلی در طول سال همواره دارای آب و هوای نسبتاً معتدل متمایل به سرد و رطوبتی بین ۷۵ تا ۹۵ درصد و بارندگی زیاد و شدید می‌باشد. اصولاً در شهرهای ساحلی شمال میزان بارش به صورت برف بسیار کم بوده ولی اگر برف ببارد بسیار سنگین و خسارت آور است به طوری که باعث شکستن درختان مرکبات و تلخ شدن میوهٔ آن‌ها می‌شود. در منطقهٔ کلاچای ۵ نوع باد معروف از جهات مختلف می‌وزد که عبارتند از: گیله وا باد، گیله وا ستوک، دشت وا، کوه باد و گرمش باد

در منطقهٔ کلاچای تقریباً در هر یک کیلومتر از خط کناره یک رودخانه وجود دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  1. رودخانهٔ پلرود: که بزرگترین رودخانهٔ گیلان بعد از سفیدرود و مهمترین رودخانهٔ شرق گیلان است. پلرود از کوه‌های میجی در طالقان سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از مناطق ییلاقی اشکورات در مکانی به نام گیل کلایه واقع در غرب کلاچای به دریای خزر می‌ریزد.
  2. رودخانه گزافرود: که از کنارهٔ شرق پلرود منشعب می‌شود و از مرکز شهر کلاچای عبور می‌کند و به دریای خزر می‌ریزد. لازم به ذکر است که در صورت توجه و لایروبی، این روخانه به گیسوان عروس شهر کلاچای تبدیل خواهد شد و به لحاظ اکوسیستم و به عنوان یک مرکز تفریحی به منطقه‌ای بی‌نظیر تبدیل خواهدشد.
  3. رودخانهٔ نوده: رودی کوچکتر از گزافرود که در محلهٔ نوده واقع در شرق کلاچای به دریا می‌ریزد.
  4. رودخانهٔ لزرجان: این رود بزرگتر از رود نوده می‌باشد که در قسمت شرقی کلاچای به دریای خزر متصل می‌شود.
  5. رودخانهٔ خشکرود: این رود از دامنه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و در شرق کلاچای به دریای خزر می‌ریزد و مکان مناسبی برای تخم‌گذاری ماهیان می‌باشد.

سیاهکلرود...


دهستان سیاهکلرود یکی از دهستانهای شهرستان رودسر در استان گیلان است. این دهستان در بخش چابکسر قرار گرفته است.
مرکز دهستان سیاهکلرود در کیلومتر ۵ جاده کلاچای به چابکسر می‌باشد. این روستا که از قدیم‌الایام محلی امن برای ساکنین بوده مورد توجه ویژه گردشگران قرار دارد. سیاهکلرود یه لحاظ جغرافیایی در دره‌های نیمه عمیق قرار گرفته که از جنوب به یکی از بلندترین کوه گیلان یعنی کوه سمام مشرف هست و از طرف شمال به دریای خزر منتهی می‌شود. کوههای سر به فلک کشیده پر از مرکبات و چای، دشتهای پر از شالی و قله‌های پر برف سمام، و رودخانه خشکرود رود محلی جذاب برای گردشگران را به وجود آورده است. به همین جهت سالانه گردشگران و کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند.


سیاهکلرود یکی از دهستان های بخش چابکسر شهرستان رودسر است سیاهکلرود شامل روشتاهای سیاهکلرود؛خیاط محله؛باجیگوابر؛ سجیدان؛مرسه ؛ شاهمرادمحله ؛ چایخانسر؛ خشکلات و کل محله و خود سیاهکلرود می باشد. در روستای خیاط محله ایستگاهی است مربوط به خودروهای دو دیفرانسیل قدیمی و اکثرا بدون پلاک و با نام جیب KM و جیپ روسی که از این خودروها علاوه بر انجام کارهای کشاورزی برای مسافرت به روستای زیبای جواهر دشت استفاده می شود. روستایی در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و با اب وهوای بسیار خنک و بدون رطوبت که پذیرای جمع کثیری از گردشگران در فصل تابستان است.

 

روستای باجیگوابر...

روستای باجیگوابر(باجی گوابر) واقع در دهستان سیاهکلرود- بخش چابکسر- شهرستان رودسر یکی از نقاط آرام و سرسبز استان گیلان می باشد.




منطقه دوآب

منطقه تفریحی دوآب در 5 کیلومتری باجیگوابر قرار دارد که همواره به دلیل وجود هوایی پاک و طبیعتی زیبا  مورد توجه ویژه مسافران و مردم محلی بوده است .


جنگل...

این طبیعت زیبا با درختان سربه فلک کشیده نیز از 2 کیلومتری باجیگوابر ( 2 کیلومتر بعد از باجیگوابر) شروع می شود و تا منطثه ییلاقی جواهر دشت ادامه دارد . البته با نزدیک شدن به ارتفاعات از بلندی و تراکم درختان کاسته شد و مناطق سرسبز خالی از درختان و پوشیده از سبزه و گیاه میش گوش وانواع گیاهان زیبا و دارویی مثل گل گاو زبان و....مشاهده می شود . 

جواهر دشت...

منطقه ی ییلاقی و سرسبز جواهر دشت در 20 کیلومتری باجیگوابر قرار دارد . جواهردشت بی گمان تکه ای از بهشت است که بر روی زمین جامانده .....


*******************************

رشته کوه زیبای دنا:

پادنا

رشته کوه دنا

رشته کوه دنا، بلندترین کوه و بزرگترین چین خوردگی رشته کوه بزرگ زاگرس محسوب شده و دارای خطالراسی به طول تقریبا 90 کیلومتر است و بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس واقع شده است.

این رشته کوه زیبا دارای 49 قله بالای 4000 متر میباشد. دنا با بزرگترین مجموعه قله های 4000 متر در ایران همچون گوهری بی همتا در میان رشته کوههای ایران می درخشد. در مورد دنا یه اشتباه عامیانه وجود داره، دنا یه قله نیست بلکه یه رشته کوه است.

دنا از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده است که به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه، بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم میگردد.

 

رشته مرکزی دنا:

از گردنه بیژن به ارتفاع 3200 متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع 4100 متر ادامه دارد و دارای 18 قله بالای4000 متر است، بلندترین قله رشته دنا و همچنین رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان یا بیژن 3 است. قلل دیگر این رشته از گردنه بیژن به ترتیب عبارتند از: بَرد آتش، سی چان 1 ، 2 و 3 ، حوض دال، کرَ سُمی شرقی، کَر سُمی غربی، تنگه  راه (حرا)، بیژن 1 (ماش)، کپیری، بیژن 2 (برج آسمانی)، قِزِل قُله، هِرم، کیخسرو، بن رو، بیژن 3 (قاش مستان) ، قبله، مورگل، مورگل غربی (پازنک) ، مورگل شمالی

در جناح مرکزی دنا ، قله مورگل نیز از محور روستای کرمی در کنار جاده یاسوج ، میمند می‌توان در مسیر رودخانه کره تا نومون اول رسید و از مسیر تنگ زولدون از دیواره زیر قله صعود کرد و ابتداء به قله کل گردل رسید و سپس به سمت شرق و از روی خط الرأس‌ اصلی حرکت نمود و به قله مورگل (دومین قله دنا) به ارتفاع 4425 متر رسید. از دیگر قله‌هایی که در جبهة مرکزی قرار دارند و از جنوب و از مبدأ سی‌سخت می‌توان به آنها صعود کرد سی‌چانی و برد آتش هستند که از دو مسیر گردنه بیژن و دره‌سی چانی قابل دسترسی اند که در مدت یک روز می توان به آنها صعود کرد.

 

رشته شمال غربی دنا:

این  رشته را اصطلاحاً جناح غربی گفته میشود، از گردنه مورگل غربی و قل های کاسه خفر شروع و به قله کل قَدویس ختم میگردد که دارای 21 قله بالاتر از 4000 متر است.

قله های آن به ترتیب از گردنه پوتک عبارتند از:

قلل کاسه خفر شامل: کل گردل، تل گردل و لوکوره

قلل کاسه پوتک شامل: پوتک، ایستگاه، قلات بزی و آب سپاه و فردای قیامت

قلل کاسه خرسان شامل: خرسان شرقی، خرسان غربی، کل فرهاد، کل چال ولی

قلل سه قپه شمالی شامل: کل شیدا، کل بلبل و کل قدویس

کل پازنی، کل شور و چات سوز

این منطقله بکر ترین و دور از دسترس ترین قلل دنا را در خود جای داده است. و تنها چند مسیر محدود برای رسیدن به ارتفاعات این بخش وجود دارد که بیشتر آنها نیز در زمستان غیر قابل استفاده هستند.در مورد صعود زمستانی برخی از قلل بخش غربی اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به احتمال بسیار قوی برخی از قلل این بخش از جمله "قلات بزی" "خرسان شرقی " "خرسان غربی" و"چال وهلی" در زمستان صعود نشده اند.

 

رشته فرعی شمال دنا:

این رشته کمتر شناخته شده و کمتر مورد صعود قرار گرفته است، دارای 4 قله بالای 4000 متر است که به نام اهرام لوُکوره نیز خوانده شده اند. قله های این مسیر به ترتیب از روستای خفر عبارتند از: حوض دال شمالی، آب اسپید، کل اُواَرزنی و کَل اَسد به گردنه پوتک ختم میگردد.

 

رشته جنوب شرقی:

این  رشته را اصطلاحاً جناح شرقی گفته میشود، از گردنه بیژن و قله برف کرمو (4111 متر) آغاز شده و تا قله پازن پیر به ارتفاع 4280 متر ادامه دارد و دارای 9 قله بالای 4000 متر به نامهای: برف کِرمو، نمک، کل خرمن، نول شمالی، نول جنوبی، قاش سرخ، تاپو، رمُبسه و پازن پیر است.

 برای صعود به پازن پیر که بلندترین قله جناح شرقی دناست می‌توان از مسیر تنگ کبوتری در جادة‌ یاسوج ـ‌دهستان کاکان نیز گذشت و از مجرای تنگ خرسی از جناح شرقی قله صعود کرد و به قله رسید. البته مسیر اصلی و عمومی صعود به این قله از مبدأ چشمه آب نهر واقع در جاده یاسوج به کاکان می باشد.که ابتدا از کوههای چال کلاغ و سپس از گردنه خطیر سوخته می گذریم و سپس به منطقه گاودانه در پایه اصلی صعود به کوه دنا می رسیم.

 

 

بیژن 3 یا قاش مستان، بلندترین قله دنا به ارتفاع 4450 متر

بهترین و نزدیکترین راه صعود این بلندترین قله، که پس از حوض دال بیشترین آمار نفرات صعودکننده را داراست، روستای خفر از جبهه شمالی میباشد.

وجه تسمیه نام بیژن 3 ، افسانه معروف شاهنامه فردوسی است و معنی نام قاش مستان برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک می باشد. بسیار جالب است که با توجه به وجود شکاف و قاش انتهای قله نامگذاری شده است (قاش یا قاچ به معنی شکاف و چاک است) و گویند که بز و کل های منطقه در فصل جفتگیری و مست شدن به این شکاف می آیند و به همین روی این قله قاش مستان نام گرفته است.

سابقه اولین صعو این قله به سال 1333 توسط پیشکسوت کوهنوردی ایران آقای جلیل کتیبه ای برمیگردد، که شرح آن در مجله کوه آمده است.

 ********************************

 

 

منطقه ییلاقی سوباتان:

 منطقه ییلاقی روستای سوباتان یکی از زیباترین مناطق شمال کشور است که می تواند گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور به گیلان بیاورد.
 
روستای سوباتان نرسیده به لیسار، در فاصله ۳۲ کیلومتری شمال‌ غرب شهرستان تالش و چند کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور اردبیل قراردارد. سوباتان دارای جمعیت کمی است که در اواخر ماه اول تابستان از روستاهایی چون قلعه‌بین در این مکان سکنی گزیده و در اواخر آخرین ماه تابستان به خانه‌های خود باز می‌گردند. این محل از چشمه‌های پرآب و بسیار خنک و هوای عالی برخوردار بوده و دارای زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن است. عکس های معصومه اصغری عکاس ایسنا از طبیعت بهاری سوباتان را در زیر می بینید.
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
(تصاویر) مناظر بهاریِ سوباتان
 
 
*****************************************

دره زیبای «لوریا» در کشور فرانسه در هزاران سال قبل محل وقوع جنگ های خونین میان رومیان بوده و تاکنون آثار تاریخی ارزشمندی نیز در آن کشف شده اند. این دره از سال ها قبل به «باغ فرانسه» شهرت یافته و به واسطه صدها گونه گل های زیبا که در آن می رویند شهرت جهانی دارد. سازمان جهانی جهانگردی نیز در آخرین رده بندی خود از مقاصد برتر گردشگری جهان، فرانسه را به عنوان مقصد گردشگری شماره یک جهان انتخاب کرده و شهر پاریس نیز به عنوان یکی از زیباترین شهرهای جهان، مقصد اصلی گردشگران فرانسه بوده که بیشتر آنها از کشورهای انگلیس، بلژیک و هلند هستند. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

تصاویر زیباترین و دیدنی ترین نقاط دنیا

  • mehrdad tvakoli

نظرات  (۱)

ما نیز باید زندگی و حیاتی داشته باشیم که نسبت به خود ما حق داشته باشد. ما نیز باید آزاد و بدون ترس باشیم و با بذری که در خویشتن خویش داریم رشد کنیم و شکوفا شویم.
پاسخ:
سلام دوست عزیز...
ممنون از جمله زیبای شما
ارزوی زیباترین لحظات  سبز سبز وشاد را برای شما دارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی